Friday 23 December 2016

BAB 5: PEMBANGUNAN POLITIK DALAM KONTEKS HUBUNGAN ETNIK DI MALAYSIA

Pada bab 5 ini kumpulan kami telah membentangkan pembangunan politik dalam konteks hubungan etnik di malaysia. Daripada apa yang saya lakukan, saya dapati politik yang berlaku diMalaysia ini mengikut khusus kaum parti politik. selain itu, saya dapati Malaysia merupakan sebuah negara berdemokrasi yang mempunyai 4 komponen utama iaitu parti-parti politik, parlimen, pelembagaan negara dan pilihan raya. disamping itu, pemimpin juga perlulah menerapkan elemen politik islam dalam pemerintahan bagi menjalankan politik yang telus dan adil. sekian

Norsyahidah Binti Zainal(2015162535)

....................................................................................................................

Politik merupakan ilmu pengetahuan berkenaan tatacara di Malaysia, pemerintahan seperti kita sebagai rakyat perlu bertanggungjawab memilih pemimpin negara dengan betul dan bijaksana. Hal ini kerana pemimpin merupakan orang yang akan mentadbir negara dan melaksanakan dasar-dasar pemerintahan yang merangkumi aspek politik, sosial dan ekonomi. pemimpin yang dipilih hendaklah mempunyai sifat-sifat berwibawa dan islam sejati. selain itu, saya dapat memperoleh ilmu dimana pembangunan politik yang stabil dan maju akan mewujudkan persaudaraan dan hubungan antara etnik di Malaysia.


Shamimi Aiza Binti Mat Jusof(2015100833)


...........................................................................................................................

Dalam bab ini, saya dapat mengetahui maksud politik dan pembangunannya di negara kita. Politik ialah ilmu pengetahuan berkenaan cara pemerintahan menurut kamus dewan. Matlamat utama ialah pembinaan negara bangsa, iaitu suatu wilayah yang mempunyai sempadan, pemerintahan atau kerajaan dan warganegara atau bangsa. Perubahan struktur dan budaya politik, perubahan cara tradisional kepada cara terkini dan moden.

Bagi negara demokrasi seperti negara kita, proses pembangunan politik melibatkan 4 komponen utama; 1) parti-prti polikti, 2) majlis perwakilan rakyat atau parlimen, 3) perlembagaan negara dan 4) pilihan raya. Kejayaan proses pembangunan politik biasanya diukur berdasarkan kerjasama pelbagai etnik mewujudkan perpaduan, keharmonian, pembangunan dan kemakmuran negara. 


Ayu Fatihah Binti Zahari(2015155085)

No comments:

Post a Comment