Thursday 22 December 2016

BAB 2: SEJARAH PLURALITI MASYARAKAT DI ALAM MELAYU

Dalam bab pluraliti dan pluralistik, saya mempelajari bahawa terdapat dua konsep utama ciri-ciri masyarakat asia tengara. Pluraliti dilakukan secara sukarela, secara semula jadi , disertai keluarga dan menjamin ketenangan pemikiran dan perasaan. Manakala pluralistik pula dilakukan secara paksaan demi kepertingan politik dan ekonomi inggeris, serta tidak disertai oleh keluarga dan tidak pernah melupakan negara asal. Ini dapat dilihat bahawa semangat kekitaan telah berlaku sejak zaman sebelum kedatangan penjajah yang dilakukan dengan cara semula jadi dan tanpa paksaan. Sikap ini juga telah memupuk semangat perpaduan diantara masyarakat dahulu dengan perdagang-pedagang yang berdagang di tanah melayu.


Norsyahidah Binti Zainal(2015162535)

............................................................................................................


Pada hari ini, saya dapat mempelajari bahawa kita tidak perlu berterima kasih kepada penjajah disebabkan kemajuan yang dibawa oleh merika semasa penjajahan. Oleh itu, kita sebagai rakyat Malaysia perlu mengambil iktibar dan semakin bersemangat untuk memajukan bangsa dan negara kita selepas mendapatkan kemerdekaan.


Shamimi Aiza Binti Mat Jusof (2015100833)


......................................................................................................................


Assalamualaikum hari ini saya telah mempelajari mengenai pluralitik dan pluralistik. Di dalam Bab ke-2 ini, saya faham tentang konsep pluraliti dan pluralistik. Sekian


Ayu Fatihah Binti Zahari(2015155085) 

No comments:

Post a Comment